Julkaistu Jätä kommentti

Älä syyllistä ja pakota, vaan kannusta.

”Voi kamala, eikö teillä kierrätetä!”

”Missä teillä on biojätteet, ette kai te oikeasti niitä sekajätteeseen laita?”

”Siis laitoitko sen oikeasti sekajätteeseen? Eikö teillä oo muovinkeräystä erikseen?!”

Toivon, ettei kukaan ole joutunut kuulemaan omassa kodissaan vastaavanlaisia lauseita. Tiedostan kuitenkin, että moni todennäköisesti on. Kierrättäminen, niin kuin muutkin ekologiset toimintatavat, ovat parhaimmillaan arkea helpottavia, iloa tuottavia ja yhteiskunnallisestikin merkittäviä asioita.

Valitettavasti ne voivat olla myös asioita, jotka saavat ihmiset syyllistämään toisiaan. Niin sen ei pitäisi mennä. Syyllistäminen ja pakottaminen johtaa harvoin mihinkään hyvään, päin vastoin. Kannustaminen sen sijaan voi johtaa. Kun pysyy samalla viivalla toisen kanssa, ja ystävällisesti kannustaa kokeilemaan hyväksi koettua toimintatapaa, kuulijan vastaanottimet pysyvät yleensä ON -asennossa ja hän saattaa innostua asiasta.

Jos sen sijaan täräyttää ilmoille syyllistävää tekstiä toista kunnioittamatta, aiheutuu tilanteesta vähintäänkin kiusallinen. Kuulija joko nolostuu, ryhtyy puolustuskannalle, tai laittaa korvansa OFF -asentoon. Varmaa on se, että ainakaan hän ei ensimmäisenä ajattele, että vau, kokeilenpas minäkin tuota tapaa!

Kierrättäminen

Kierrättäminen on valinta. Jos kierrätät osittain tai kaiken mahdollisen, sinulla on siihen jokin syy. Ehkä olet sisäistänyt tiedon, että jokaisen yksittäisen ihmisenkin teoilla on merkitystä. Mitä useampi ihminen lajittelee jätteensä oikein, sitä enemmän saadaan materiaalia talteen, ja tarve käyttää täysin uutta materiaalia vähenee.

Tämän tiedät vähentävän ympäristökuormitusta ja valmistuksesta syntyviä haitallisia päästöjä, sekä säästävän energiaa ja luonnonvaroja. Ehkä olet havainnut, että varsinaista (seka)jäteastiaa tarvitsee tyhjentää paljon harvemmin, kun kierrättää kaiken minkä voi. Ehkä tykkäät kierrellä kirpputoreja, ja myydä tai lahjoittaa sinulle tarpeettomaksi käyneitä tavaroita ja vaatteita eteenpäin niitä tarvitseville. Myös se on kierrättämistä. Tai ehkä vain tykkäät kierrättämisestä, joko pelkästä ilosta tai sitten useasta eri syystä.

Kierrättämättömyys

Myös kierrättämättömyys on valinta, ja valintaan on aina jokin syy. Tässä välissä pyydän sinua pohtimaan hetken, mikä on sinun valintasi syy. Miksi kierrättäminen tuntuu vastenmieliseltä, vaikealta tai turhauttavalta. Olisi hyvä, jos itse tiedostaisit sen. Olen keskustellut asiasta useiden ihmisten kanssa avoimesti. Moni kokee kierrättämisen olevan hankalaa, koska roskakaappi on niin pieni, ettei jäteastioita mahdu sinne riittävästi. Useat kokevat kierrättämisen vaikeaksi sen vuoksi, että lähimailla ei ole jäteastioita, joihin lajitellut jätteet voisi kätevästi ohikulkiessaan pudottaa. Tai sitten ne ovat täynnä. Roskien kuljettaminen tuntuu vievän pohjan ekologiselta pyrkimykseltä kierrätyksen suhteen, kun auto kuitenkin saastuttaa. Jätteiden kuljettaminen pyörällä tuntuu haastavalta. Usein pakkauksista ei tiedä, minne ne kuuluvat, ja se turhauttaa. Jollakin on niin pieni talous, että kierrättäminen tuntuu yhdentekevältä. Toisella on niin suuri talous, ettei kierrättämistä kertakaikkiaan ehdi edes ajatella. Moni on kokeillut kierrättämistä, mutta turhautunut sitten, kun muut perheenjäsenet/kämppikset/vieraat laittavat roskat kuitenkin vääriin paikkohin.

Niin tai näin, nämä kaikki ovat kokemuksia. Ihmisen kokemus on hänelle itselleen tosi, kokemusta ei voi tuomita. Sen sijaan voimme kannustaa. Pohdimme Lilla Ilonan kanssa ratkaisuja noihin yleisimpiin ongelmiin, ja ajattelimme jakaa teille muutamia vinkkejä.

Etsi juuri sinun kotiisi sopivat ratkaisut

Kierrätysastioiden ei ole pakko sijaita roskakaapissa. Jos roskakaappi on pieni, ja sinne ei kertakaikkiaan mahdu jäteastioita enempää kuin korkeintaan kaksi, voit kokeilla seuraavaa: käytä toista roska-astiaa muovinkeräysastiana, ja jaa toinen jäteastia mahdollisuuksien mukaan kahtia sekajätettä ja biojätettä varten.

Muut kierrätysastiat voivat aivan hyvin sijaita esim. vessassa, kenkäkomerossa, vaatehuoneessa, eteisessä tms. Kierrätysastiana voi toimia pahvi- tai muovilaatikko, korit, kassit, tai mikä vain. Kokeilemalla löydät parhaiten toimivat ratkaisut omaan kotiisi.

Ota jäteastioiden tyhjentäminen luontevaksi osaksi arkeasi

Kun kierrätysastiasi ovat täynnä, sinulla on asuinpaikastasi ja kulkuvälineestäsi riippuen jonkinlainen mahdollisuus jätteiden saattamiseksi niille tarkoitettuihin kierrätyspisteisiin. Osa ihmisistä kokee kierrättämisen tuoman hyödyn kärsivän siinä, kun jätteitä pitää lähteä autolla kuskaamaan ympäriinsä. Kukaan ei kuitenkaan vaadi sinua tyhjentämään astioita heti, kun ne ovat täynnä, vaan voit tehdä sen esimerkiksi kauppareissusi yhteydessä. Useimpien kauppojen läheltä löytyy nykyään kierrätyspiste.

Tiheään asutuilla alueilla asuvat ihmiset ovat toivoneet usein, että asutuskeskittymän välittömässä läheisyydessä olisi kierrätyspiste. ”Jos sellainen olisi tässä lähistöllä, kierrättäisin mielelläni!”, moni on sanonut. Siinä kohtaa en tiedä, tulisiko kunnan tulla vastaan asukkaita järjestämällä kierrätyspisteitä asutusalueille, vai tulisiko asukkaiden olla valmiita kuljettamaan jätteet hieman kauemmas. Jätteiden kuljettaminen pyörällä voi olla hieman haastavaa, sen ymmärrän. Mutta sekin onnistuu.

Se kuitenkin on varmaa, että kierrättäminen tehostuisi, jos se tehtäisiin kuntalaisille niin helpoksi kuin vain mahdollista – vaikka sitten tuomalla kierrätyspisteitä entistä lähemmäs ihmisiä. Jos asut paikassa, jossa toimii taloyhtiö hallituksineen, ota kierrätyspiste puheeksi. Tiedän tapauksia, joissa asukkaiden toiveesta on hankittu esim. muovinkeräysastia kerrostalon pihaan. Mikään ei ole mahdotonta, asiat täytyy vain ottaa esille.

Apua kierrätyspulmiin

Useimmista materiaaleista tietää heti, minne ne kuuluvat. Hankaluutta voivat kuitenkin tuoda esim. jätteet, jotka sisältävät useampaa materiaalia, erilaiset ainepakkaukset varoitusmerkkeineen, sähkölaitteet jne. Apua kierrätyspulmiin löytää nopeasti esimerkiksi Helsingin Seudun Ympäristöpalveluiden, HSY:n, puhelimeen ladattavasta sovelluksesta, tai suoraan heidän verkkosivuiltaan https://www.hsy.fi/fi/asukkaalle/lajittelujakierratys/jateopas/Sivut/default.aspx .

Samantapaisia jätteiden lajitteluopas -sovelluksia voi olla tarjolla muitakin, mutta tuossa nyt yksi hyväksi havaittu. Kotitalouksiin jaetaan vuosittain myös jäteopas, josta voi tarkistaa yleisimpien jätteiden lajitteluohjeet.

Jokaisen ihmisen teoilla on merkitystä

Monet pienen talouden omaavat ihmiset kokevat oman panostuksensa turhaksi, kuin pisaraksi valtameressä. Mutta kuten aiemmin sanoin, yksittäisenkin ihmisen teoilla on suuri merkitys. Siinä missä jokainen ihminen on yhtä arvokas yksilö, on myös jokaisen ihmisen panostus tässä asiassa yhtä arvokas, kierrätetyn jätteen määrästä riippumatta.

Villipuron luonnonmukaiset deodorantit ja suolasaippua

Pienistä puroista kasvaa suuria jokia, jotka lopulta laskevat valtamereen.

(Kuvassa Villipuron luonnonmukaiset deodorantit ja suolasaippua ekologisissa kartonkipakkauksissaan.)

Suuren perheen haasteet

Suuren talouden omaavilla jätettä tulee nopeasti ja paljon, ja usein vanhemmat kokevat, ettei lajittelulle ole aikaa. Tai tilaa. Tähän samaan ongelmaksi koettuun asiaan voisin yhdistää myös sen, että osa perheestä/asukkaista yrittää kierrättää, ja muut lyövät työn tyhjäksi laittamalla roskat vääriin paikkoihin.

Jos kierrättäminen tuntuu hankalalta, suosittelen pohtimaan siihen syytä. Onko syynä roskakaapin ahtaus, vaivannäkö rasioiden ja purkkien huuhtelemisesta tarvittaessa, kierrätyksestä piittaamattomat perheenjäsenet tai muut kanssaeläjät, vai kaukana sijaitsevat kierrätyspisteet? Ihminen haluaa usein mennä arkisissa asioissa helpoimman kautta. Entäpä jos siis kokeilisit seuraavaa: tee kierrättäminen itsellesi/muille mahdollisimman helpoksi.

Kierrätys voi olla helppoa ja hauskaa

Kokeile tehdä jokaiselle jätteelle oma selkeä paikkansa. Tarvittaessa voit kirjoittaa ja/tai piirtää jäteastioihin laput, joista ilmenee, mitä minnekin kuuluu. Jos sinulla on lapsia tai kierrättämisen onnistumista vaikeuttavia läheisiä, saat huomata heidän oppivan kierrättämisen taidon nopeasti, kunhan heidät ensin ohjeistetaan alkuun. Voit myös ystävällisesti pyytää heitä kunnioittamaan kierrätyskokeiluasi.

Kun kierrättäminen on ohjeistettu hyvin ja tehty mahdollisimman helpoksi, ei se enää vaadi juurikaan sen isompaa panostusta, kuin aiempikaan käytäntö. Omakotitaloalueella myös mahdolliset jätemaksut pienenevät, kun sekajäteastian tyhjennysväliä voi kierrätyksen myötä harventaa merkittävästi. Valitse kierrätysastioiksi käytännölliset astiat, jotka/joiden sisällön voi helposti nostaa auton perään ja tyhjentää kauppareissun ohella.

Tee kierrättämisestä hauskaa. Kierrättäminen voi olla myös lapsille mukavaa puuhaa, jossa he saavat kokea onnistumisen tunnetta. Eräänä iltana puhuin videopuhelua 5 -vuotiaan sukulaistytön kanssa ja siivoilin samalla keittiötä. Pikkutyttö keksi, että näyttäisin aina hänelle lajiteltavaa roskaa, ja hän kertoisi minne se kuuluu. Yllätyin positiivisesti, kuinka suurella innolla lapsi minua ohjeisti, ja kuinka iloinen hän oli tietäessään, minne jäteastiaan mikäkin roska kuuluu. Myös minulta saadut kehut tekivät hänet hyvin iloiseksi – lapsi koki onnistuneensa. Tällä tavoin suosittelisin toimimaan jo alle kouluikäisen lapsen kanssa kotona ja päiväkodeissa, sillä yhdessä asioita tutkien lapsi oppisi jo varhain kierrättämään. Kierrätyksen ei tarvitse olla vain aikuisten vastuulla.

Kierrätys onnistuu myös reissussa

Suomalaiset ovat tunnetusti mökkikansaa. Myös mökkeillessä kierrätys onnistuu helposti, kun varaat mukaasi riittävästi pusseja tai muita kierrätysastioita. Olimme eräänä viikonloppuna mökkeilemässä 28 ihmisen voimin. Vuokramökin keittiössä oli kaksi roska-astiaa, joista kumpaakin oli jo ehditty alkaa käyttää sekajäteastiana. Tein muutaman siirron, ja muutin toisen jäteastioista muovien keruupaikaksi, toisen puolitin pusseilla seka- ja biojätteelle. Metalliakin kertyi, ja ne keräsimme erikseen. Kartonkeja varten ripustin seinälle jätesäkin. Laitoin pöydälle alkuun ohjelapun, jota ei kuitenkaan myöhemmin edes tarvittu ihmisten hahmottaessa, mikä kuuluu mihinkin.

Mökiltä lähtiessämme kuulin, ettei läheisessä kierrätyspisteessä ollutkaan muoville kierrätysastiaa. Oletan, että aiempi pussi oli päätynyt sekajätteseen, mutta viimeisimmän pussin nappasin matkaamme ja toimitin keräyspisteeseen muualle. Tässä kohtaa en jäänyt harmittelemaan sitä, että olisimme lajitelleet muovit erikseen turhaan. Pääasia on kokemus siitä, että kierrätys onnistui jokaiselta, kun se tehtiin helpoksi. Toivon, että viikonlopun aikana edes yhden ihmisen (joka ei aiemmin ole kierrätystä omakseen kokenut) mieleen olisi jäänyt, kuinka helppoa kierrättäminen voi olla, ja kuinka paljon vähemmän sekajätettä silloin syntyy.

Otatko vastaan tehtävän?

Tähän loppuun heitän sinulle tehtävän mietittäväksesi ja toivottavasti myös kokeiltavaksesi. Pyysin sinua aiemmin miettimään syytä siihen, miksi kierrättäminen on ehkä tuntunut sinusta vastenmieliseltä, vaikealta ja turhauttavalta. Sinä ehkä tiedät siihen vastauksen.

Jos et tiedä, pohdi sitä. Jotakuta asia ei yksinkertaisesti kiinnosta, ja siihen en välttämättä voi juurikaan vaikuttaa. Silloinkin tosin toivoisin, että asiaa edes pohtisi hetken. Ehkä vastaus löytyy myöhemmin. Tekojen täytyy joka tapauksessa lähteä omasta valinnasta, omasta tahdosta. Fakta on, että totutuista tavoista poikkeamista on ensin aina kokeiltava – vasta sitten voi tietää, mitä mieltä oikeasti on.

Jos kierrätystäsi hidastavaan tekijään löytyy ratkaisu, jota sinulla olisi mahdollisuus kokeilla, kokeile! Et menetä siinä mitään.

INSPIROI ITSEÄSI JA MUITA

Parasta kannustusta ja inspiraatiota on näyttää esimerkkiä siitä, kuinka hyvin homma voi toimia, tai pohtia ratkaisuja yhdessä. Pyydänkin sinua, joka nyt kokeilet kierrättämistä tai olet kierrättänyt jo pitkään: Jaa Insragramissa kuva tai stoori, jossa esittelet omia kokemuksiasi tai vinkkejäsi kierrätykseen liittyen. Voit esitellä omat käteväksi kokemasi kierrätysastiat, kertoa, kuinka tarvittaessa huuhtelet elintarvikepakkaukset vettä säästäen, tai miten estät biojätteiden hajuhaitat. Voit kysyä myös vinkkejä muilta, jos sinulla on kierrätyksen suhteen jokin ongelma.

Kommentoi vinkkisi Instapostaukseeni, tai tee oma postaus/story ja tägäten mukaan @lillailona_tmi , niin jaan sen omissa stooreissani inspiraatioksi/ratkaistavaksi muille. Valitsen joukosta kätevimmän vinkin, jonka lähettäjä saa Lilla Ilonalta pienen yllätyspaketin. Toivon postausta juuri sinulta, joka asut yksin, sinulta, joka elät kahden tai muutaman hengen taloudessa, sinulta suuremman perheen äiti tai isä, sinulta, joka kierrätät jätteitä omassa yrityksessäsi ja sinulta, jota en tässä listauksessa maininnut. Kysy ratkaisuja muilta rohkeasti, tai jaa omat vinkkisi. Ne voivat olla jollekin se ratkaiseva tekijä! Laitetaan tämäkin hyvä asia siis kiertämään! Kierrättämisen iloa juuri Sinulle!

Toivottavat Ulla ja Lilla Ilona

Julkaistu Jätä kommentti

Mitä jos kauppias kysyisi sinulta: ”Oletko varma ostoksestasi?”

Kuvittelepa tilanne, että olet vaatekaupassa. Olet juuri löytänyt kaiken tarvitsemasi (sekä ehkä myös jotain, mitä et varsinaisesti tullut hakemaan), ja tyytyväisenä suuntaat askeleesi kassaa kohti. Pudotat vaatteet jo puutumispisteeseen päätyneeltä käsivarreltasi pöydälle myyjän eteen. Myyjä tervehtii sinua ystävällisesti, ja alkaa sitten taitella vaatteita ja poistaa hälyttimiä. Kerrot myyjälle, kuinka olet jo pitkään etsinyt juuri sellaista paitaa, jonka nyt löysit. ”Huomasinkin ilmeestäsi, että tykkäät tästä paljon, ja tämä kyllä on väreiltäänkin täydellinen sinulle. Hyvä valinta!” myyjä sanoo.

”Kiitos,” vastaat, ja katsot myyjän käsissään pitelemää paitaa ihastellen. Kun myyjä on piipannut viivakoodit kaikista muista tuotteista, paitsi alekorista löytämästäsi siniharmaasta kaulahuivista, hän pysähtyy hetkeksi. Sitten hän kysyy sinulta: ”Oletko varma, että tarvitset tätä huivia oikeasti?”

Eihän myyjän kuulu noin sanoa

Hämmennyt. Eihän myyjän kuulu noin sanoa. Myyjän kuuluu kysyä, tarvitsetko vielä muuta. ”Siis…anteeksi mitä?” kysyt epävarmana siitä, kuulitko oikein.

”Anteeksi jos sanoin sen jotenkin töksähtävästi,” myyjä pahoittelee. ”Tämä huivi on kyllä kaunis ja laadukas, mutta tuo kaulassasi oleva huivi sopii sinulle niin hyvin ja näyttää tuliterältä, niin ajattelin vain varmistaa, että pidäthän tästä oikeasti. Haluatko vielä sovittaa tätä?”

No, hieman ihmetellen päätät sovittaa huivia. Olit napannut sen alekorista, koska se oli mielestäsi kaunis ja koska saisit sen halvalla. Peilin edessä laitat oman kaulahuivisi tilalle tämän siniharmaan huivin. Päätöksesi on sillä sekunnilla selvä. Huomaat, ettei huivin väri näytäkään hyvältä takkisi kanssa, ja lisäksi se saa sinut näyttämään jotenkin kalpealta. Vaihdat takaisin omaan huiviisi, joka näyttää peilistä katsoen nyt entistä sopivammalta. Viet alehuivin takaisin sinne, mistä se käteesi tarttui, ja palaat kassapöydän luo.

”Kiitos,” sanot myyjälle tyytyväisenä. ”Täytyy myöntää, että jos se olis mukaan lähtenyt, niin kaapin perälle se olis jäänyt.”

”Hyvä, ettei tullut pettymystä kotona,” myyjä vastaa hyvillään. ”Jos tietäisin sinun olevan ostokseesi kotona pettynyt, tuntisin epäonnistuneeni myyjänä.”

Olet jo maksanut ostokset, olette kiittäneet toisianne ja toivotelleet heipat ja hyvät päivänjatkot. Juuri kun olet astumassa ulos ovesta, muistat, että kirpakka pakkanen on puraissut huuliasi ja tarvitsisit huulirasvan. Sehän se piti vielä ostaa. Palaat takaisin kassapöydän luo, ja vasta siinä vaiheessa hoksaat, ettei kassapöydän luona ole lainkaan tarrarullaharjoja, huulirasvoja, eikä edes sukkapaketteja. Olit huomannut kierrellessäsi kyllä eräässä hyllyssä kestoversioita tarrarullaharjasta, ja myös sukkia kaupasta löytyi.

Mutta entäs ne huulirasvat. Kysyt niitä myyjältä, ja hän kertoo sinulle, että hänen vaatekauppansa valikoimasta ei huulirasvoja löydy, mutta viereisen liikkeen kauppias myy Suomessa käsintehtyjä luonnonmukaisia huulirasvoja. Kiität ja poistut kaupasta viereiseen liikkeeseen huulirasvaostoksille.

Takaisin todellisuuteen

Miltä tämä tilanne olisi sinusta tuntunut? Itse olisin yllättynyt, jos olisin moisen tilanteen kohdannut, koska myyntikulttuuri on yleensä täysin toisenlainen. Olisin kuitenkin kiitollinen, jos joku olisi oikeasti joskus minulta kysynyt, että tarvitsenko ostostani varmasti – sen verran paljon olen saanut hutiostoja kaapeistani kaivella ja laittaa kiertoon.

Kummajaisasiakkaat

Tulipa tässä mieleeni, että kuinkahan monta hutiostoa minä olen ihmisille aiheuttanut vaatekaupoissa työskennellessäni. Palvelin kyllä asiakkaita parhaan näkemykseni mukaan, ja halusin että tuotteet sopivat heille oikeasti, mutta lisämyynnin puitteissa matkaan lähti varmasti usein myös jotain ei-niin-tarpeellista. Kaupoissa oli usein myös pakettitarjouksia – tiedäthän, niitä ota 3 maksa 2. Todella houkutteleva tarjous, vai mitä? Noh, joskus kassalle asteli asiakkaita kahden tuotteen kanssa. Huomautin, että nämä kuuluvat pakettitarjoukseen, eli saat valita vielä yhden tuotteen tähän ja edullisimman saat sitten kaupan päälle. Osa ampaisi heti etsimään kolmatta tuotetta. Osa nappasi jotain summamutikassa lähimmästä rekistä. Ja sitten olivat he mielestäni kummajaiset, jotka sanoivat: ”Kiitos, mutta en tarvitse muuta.”

Pahoittelen näin jälkeenpäin silloisia ajatuksiani, mutta mietin, että onhan se nyt hölmöä olla ottamatta tuotetta, kun ilmaiseksi sen saa! Selitin varmuuden vuoksi näille muutamille ”kummajaisasiakkaille” uudelleen, että siis saat ilmaiseksi sen yhden tuotteen. Mutta tiukasti he pysyivät kannassaan. Ei kiitos, en tarvitse, he sanoivat. Onnitteluni heille! Onnitteluni myös niille asiakkaille, jotka kieltäytyivät kassalla tarjoamistani ilmaisnäytteistä millon mitäkin saippuaa. Silloin en teitä ymmärtänyt, mutta nyt ymmärrän vallan hyvin. Miksi ottaa edes ilmaiseksi vastaan tuotteita, joista ei oikeasti pidä tai joita ei tarvitse?

Kaapin perälle tungettu tuote ei palvele ketään

Joku saattaa ajatella, että on tässäkin kauppias. Kirjoittaa nyt aiheesta ”oletkos varma milloin kukkaron nyörejäsi löysytät”. Enkö minä ns. ammu itseäni nilkkaan kirjoittaessani näin? On totta, että olen kauppias, joka toivoo saavansa elantonsa tällä erää myymällä itse valmistamiaan pellavatuotteita, muiden suomalaisten yrittäjien ekotuotteita sekä lisäksi myös ekotukkujen tuotteita.

Mutta arvatkaa mitä? Yhtä totta on myös se, että arvostan myymiäni tuotteita niin paljon, että haluan niiden tulevan oikeasti käyttöön. Suurin osa myymistäni tuotteista on Suomessa käsintehtyjä, ja olen todella tarkka tuotteiden laadun, turvallisuuden ja ekologisuuden suhteen. Olen valinnut tuotteita, joissa ekologisuus on huomioitu itse tuotteen lisäksi myös valmistusprosessissa ja pakkausmateriaaleissa. Olen tutkinut asioita paljon ja palauttanut joitakin tuotteita, jotka eivät valitettavasti syystä tai toisesta ole vaatimiani kriteereitä täyttäneetkään. Kaiken työn jälkeen en todellakaan halua tuotteiden joutuvan kenenkään kaapin perälle.

Tuotteiden lisäksi arvostan jokaista asiakastani niin paljon, että en haluaisi kenenkään kokevan pettymystä ostoksensa suhteen. Verkkokaupassa en voi jokaiselta asiakkaalta kysyä, pitääkö hän ostoksestaan varmasti, mutta haluan minimoida mahdollisuuden pettymykselle valitsemalla verkkokauppani tuotteet huolellisesti. Haluan, että minulta ostetaan tuotteita, jotka ovat ilona ja hyötynä käyttäjälleen mahdollisimman pitkään.

Black Friday vs. White Monday

Et varmaan ole voinut välttyä kuulemasta, että tällä viikolla on ”Black Week”, eli raameistaan paisunut ”Black Friday”. Tarjouksia on joka puolella, ja voit löytää tavallista halvemmalla jotain hyvää, jota tarvitset. Toivon sinun kuitenkin muistavan tämän blogikirjoituksen alkuun kirjoittamani esimerkin. Tällä viikolla voit löytää tavallista halvemmalla myös paljon sellaista, mitä et tarvitse, ja mistä et tarkemmin ajatellen edes pidä.

Onneksi tälle kulutusjuhlalle on vastapainona ruotsista levinnyt ”White Monday”, jolloin kierrättäminen, itse tekeminen, vastuulliset hankinnat yms. saavat hetkeksi huomion. Onnistunut ostos on sellainen, jota et kadu. Et kadu sitä edes silloin, kun et itse enää tarvitse sitä ja laitat sen kiertoon – se palveli sinua hyvin ja on tuotteesta riippuen sellainen, että voi palvella vielä seuraavaakin käyttäjää.

Maskottini Lilla Ilona kiteyttää asian näin:

”Me halutaan, että Sinä hymyilet vielä silloinkin, kun avaat pakettisi ja käytät tilaamiasi tuotteita. Ei ole kiva, jos paketin avattuasi mietit, että voi ei, mitä taas tuli ostettua, minkähän kaapin perälle nämä vielä mahtuis…”

25.11.2019 Rakkaudella: Ulla Ilona

Julkaistu Jätä kommentti

Milloin sun verkkokauppa on valmis?

Tuon kysymyksen olen kuluneen vuoden aikana kuullut niin monta kertaa, että se on päässyt lähes samalle tasolle ”mitä sulle kuuluu” -kysymyksen kanssa. Eikä se ole kummakaan – yrityshän on tällä hetkellä osa minua. Toki olen siis hyvin kiitollinen ihmisten kiinnostuksesta. Samaan syssyyn täytyy kuitenkin myöntää, että tämä hyvää tarkoittava kysymys on aiheuttanut aina myös pienen sisäisen nolostumisen.

Pian. Ei vielä hetkeen. Piakkoin. Toivotaan, että pian. Kesän aikana. Syksyllä. Kohta. Kerron kyllä sitten. Siinä yleisimpiä vastauksiani tähän otsikossa näkyvään kysymykseen. Henkilökohtaisesti toki tiedän, mikä kaikki tätä prosessia on viivästyttänyt, eikä minun tarvitsisi tuntea minkään sortin häpeää asian suhteen. Kiitän kaikkia teitä siitä, että olette jaksaneet kärsivällisesti odottaa sen enempiä selityksiä kaipaamatta. Sanotaanko vain näin yleispätevästi, että elämä ei mene aina suunnitelmien mukaan ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Mutta tiedättekö, että kaiken mahdollisen jälkeen tuntuu ihan äärettömän huvittavalta ja jännittävältä kirjoittaa sormet sauhuten (kyllä, nekin voivat sauhuta, jos kirjoittaa oikein lujaa) tätä ensimmäistä blogipostausta tietäen, että kohta voin sanoa: NYT!

Ennen kuin sanon teille NYT, haluan kuitenkin kirjoittaa tänne kiitokset niille ihmisille, joita ilman verkkokauppa ei olisi todellakaan auki tänä iltana. WordPressin ja Woocommercen yhdistelmää mainostetaan yksinkertaisena ja helppona tapana rakentaa verkkokauppa. En tiedä onko tekninen osaamiseni suoraan kivikaudelta (paljon mahdollista), mutta sen minä sanon, että ilman miestäni olisin ollut ihan hukassa. Kun minulla on ollut ongelma, hän on googlettanut, säätänyt ja kokeillut erilaisia vaihtoehtoja puhuen samalla hepreaa (ammattislangia) ja kirjoittaen hieroglyfejä (koodeja). Hän on jaksanut tukea ja kannustaa minua. Ja ennen kaikkea hän on uskonut minuun sillonkin, kun itse en ole jaksanut. Suurin kiitos kuuluu siis rakkaalle miehelleni, joka tälläkin hetkellä on vielä omalla tietokoneellaan hienosäätämässä verkkokauppaa. <3

Hänen lisäkseen haluan kiittää myös kaikkia muita läheisiäni ja ystäviäni. Heiltä saatu kannustus sekä myös tervetullut ja rakentava kritiikki on ollut todella tärkeää. Toivottavasti tiedätte jokainen tahollanne, että kannustuksellanne on oikeasti ollut valtava merkitys. Yrityksen nimestä kiitän veljeäni – hän teki minulle pari vuotta sitten Spotifyn soittolistan nimellä For Lilla Ilona, ja heti sen nähdessäni tiesin, että siinä se yrityksen nimi nyt on!

Kiitän jokaista yrittäjää, johon olen tässä matkan varrella tutustunut joko livenä tai somessa. Teiltä saatu vertaistuki on ollut mahtavaa, ja on ollut ihana saada teistä mitä ihanimpia ”työystäviä”. Kiitän jokaista yrittäjää, jonka tuotteita olen saanut ottaa jälleenmyyntiin. Tällä hetkellä verkkokaupassa on vain osa tuotteista, lisää on tulossa koko ajan.

Kiitän jokaista minua somessa seurannutta. Kommenttejanne ja viestejänne on ollut mieltä lämmittävää lukea. <3 Kiitän kaikkia niitä, jotka ovat mahdollistaneet minulle haluamani tyyliset tuotekuvat: jokaista mallia ja heidän vanhempiaan, heitä, joiden kotona tai pihamaalla olen saanut kuvata, sekä Tyrnävän kirjaston ja kotiseututalon henkilökuntaa. Kiitos myös juuri Sinulle, joka nyt luet tätä.

”Hei, etkö sinä meinaa minua ja Lilla Mikaelia kiittää?” huutelee Lilla Ilona juuri olkapäältäni. Olin kyllä juuri pääsemässä siihen. Kiitos Lilla Ilona (joka tänään vietät syntymäpäivääsi). Ilman sinua yritykseni ei todellakaan näyttäisi ja kuulostaisi tältä. Tiedät sen itsekin. Kiitän myös Lilla Mikaelia, sillä hänkin on auttanut minua aivan valtavasti, erityisesti tietotekninen osaaminen on hänellä hallussa.

”Annapas, kun minäkin kirjoitan vähän,” tuumaa Lilla Ilona ja alkaa hypellä näppäimistöllä.

Kiitos Ulla, että ompelit minut vuosi sitten. Ilman sinua ei olisi minuakaan, ja sekös vasta suuri harmi olisi! Olen kiitollinen, että saan olla osa yritystäsi. Toivon sille paljon onnea ja menestystä.

”No niin, nyt saat jatkaa,” Lilla ilona sanoo, ja menee menojaan.

Mutta oikeastaan tämä olikin nyt tässä. Tähän loppuun voisin vielä vain kertoa, että verkkokauppanihan ei oikeasti ole koskaan valmis. Uusia tuotteita alkaa tipahdella tänne, ja toki tätä myös hiotaan aina kun sille on tarvetta. Kohta tulen sanomaan teille, että verkkokauppa on auki NYT, mutta vastaisuudessa jos minulta kysytään verkkokaupan valmistumisajankohtaa, tulen kertomaan totuuden: se ei ole valmis koskaan. Tämä on loputon suo. Ja hyvä niin. <3

Rakkaudella,Ulla Ilona